Therapie (PDT-laser)

Ah! Eindelijk zijn mijn fotootjes goedgekeurd door de heer Dokter en kan ik wat meer laten blijken dat ik wel degelijk in een kliniek werk en niet het onderhoud van een natuurpark doe of zo. Al is het een discussie of onderzoek waard in hoeverre die natuur een effect heeft op de patiënt. Op mij althans wel. Het contrast met bomenkappend Brussel is dan ook wel érg groot.



Photodynamic therapy (PDT). Meteen één van de moeilijkste, voor mij toch. Het bestaat zowel lokaal, waar de tumor direct behandeld wordt, of systemisch, wat je hier op de foto ziet. Enerzijds brengen we fotosensitieve stoffen in het lichaam via een infuus, en deze activeren we met laserlicht. Op de tafel zie je allerlei staven die elk een ander licht (frequentie) produceren. Voor curcumine bijvoorbeeld heb je blauw licht nodig. Voor andere stoffen geel, groen, rood licht.  Bij deze patiënt zie je dat we rood licht inbrengen in de vene, corresponderend met de stof die we intraveneus inbrengen, en de andere kleuren houdt hij via die witte draden in een mondstuk onder de tong.
Dit kleurrijk spektakel zorgt ervoor dat een vorm van zuurstof wordt gevormd in de tumor dat de kankercellen doodt.
Bij lokale PDT brengen we een fijn buisje direct in het orgaan. Dit is bijvoorbeeld mogelijk bij beginnende prostaatkanker. Een paar uur ervoor krijgt hij de fotosensitieve stof binnen dat naar de tumor gaat. Bij longkanker bijvoorbeeld gaat deze lokale therapie uiteraard niet; bij die patiënten gebruiken we dan de systemische therapie, zoals op de foto.
De patiënt krijgt er een zacht muziekje bij, en kan intussen dromen van een betere wereld.

Van deze therapie had ik nog nooit gehoord, laat staan van nabij gezien. Het wordt altijd toegepast in combinatie met verscheidene andere therapieën. Dit alleen is niet genoeg.  Google vertelt me dat het in België gebruikt wordt voor bepaalde huidkankers. Maar de methode is precies niet helemaal hetzelfde.  En waarom niet voor andere vormen van kanker? Tja, "evidence based" (wetenschappelijk gefundeerd) betekent niet noodzakelijk een goedkeuring. Uiteindelijk zijn die dingen een politieke beslissing. En chemo brengt (véél) meer op...

Vorige week vertrok een patiënt kankervrij. Ze was hier 4 weken geweest. Ze had ook een operatie ondergaan, wat de grootste tumor wegnam. Maar wat in de lymfen overbleef, kregen we ook vrij.  Je houdt het eigenlijk niet voor mogelijk dat het kan.  Ze kwam van héél ver, maar ze zal zich de reis niet beklaagd hebben. Ik moet er nog vaak aan terugdenken. Want ze is natuurlijk direct vertrokken. Ik had als verpleegster ook nog een beetje willen meevieren!! 😎

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat is kanker en wat doen we ermee: de theorie van het levenskrachtige veld

één week Arcadia

Patiëntengetuigenis